دکتر سلام

انتقال قارچ ها در نقاط مختلف بدن به چه صورت است

اغلب افراد در زندگی خود برای یک بار هم که شده دچار قارچ پوستی شده اند.قارچ پوستی بیماری ساده ای است که در صورت عدم درمان به قسمت های مختلف بدن نیز منتقل می شود و در مواردی عفونت قارچی ایجاد می کند.قارچ پوست موجب بثورات جلدی قرمز رنگ،خارش و التهاب پوست می شود که پزشک مربوطه داروهای موضعی مانند انواع پماد و کرم ها را برای درمان تجویز می کند.با ما همراه شوید تا از قارچ های پوستی، انتقال قارچ پوستی و عفونت قارچی آگاه شوید.

انتقال قارچ ها در نقاط مختلف بدن به چه صورت است

انتقال قارچ پوستی

امیرهوشنگ احسانی متخصص پوست و مو گفت: قارچ‌های زیر بغل، کشاله ران و ناخن شایع تر از سایر قارچ های پوستی (دست و پا، صورت، ریش و سبیل) هستند.

وی با بیان اینکه درمان قارچ ناخن سخت است، افزود: اگر این نوع قارچ به ساختمان داخلی ناخن نفوذ کند ماتریکس را از بین برده و رشد را دچار مشکل می‌کند، در مواقع حاد متخصصان مجبور به کشیدن ناخن و تزریق دارو شده و با استفاده از داروهای ضد قارچ خوراکی و موضعی آن را درمان می‌کنند.

احسانی با اشاره به اینکه قارچ‌ها میتوانند صدمه دائمی به موهای سر وارد کنند، تصریح کرد: کچلی سر بیشتر در کودکان اتفاق می‌افتد و در بزرگسالان به دلیل وجود بافت‌های ضد قارچ موضعی است.

وی اذعان داشت: قارچ ها به سه دسته انسانی، حیوانی و خاکی تقسیم می‌شوند که به ترتیب از طریق انسان، حیوان و خاک انتقال می یابند، قارچ های حیوانی و خاکی سخت تر و شدید هستند و التهاب بیشتری به وجود می آورند.

احسانی اظهار کرد: “رنگارنگ” نام لک های قهوه‌ای و تیره‌ای است که در گرما، رطوبت و تعریق روی پوست سینه و شکم به وسیله قارچ‌ها پدید می آید و درمان آن موضعی است.

گفتنی است؛ قارچ ها از طریق لباس‌های آلوده، استخر، خاک و محیط‌هایی که آلودگی حیوانی در آن وجود دارد، انتقال می‌یابند.

بد نیست بدانید قارچ های پوستی را چطور درمان کنیم؟

خوشبختانه داروهای متعدد و موثری در دو دهه اخیر وارد بازار دارویی ایران شده است. یکی، دو هفته بعد از مصرف داروهای خوراکی علائم بالینی بسیار کاهش یافته یا ضایعه به ظاهر بهبود می یابد. اما نکته مهم در درمان این است که اگر دارو را طبق دستور پزشک و تا پایان دوره درمان مصرف نکنید ممکن است ضایعات قلرچی بعد از مدتی دوباره برگردند. انواع داروهای خوراکی، پمادهای موضعی ضد قارچ، شامپوهای ضد قارچ سر، شامپو ضد شوره و ….. برای درمان قارچ های پوستی وجود دارند که می توان از آنها استفاده کرد.

تاکید می کنیم که مهمتر از درمان پیشگیری از عفونت های قارچی است، با رعایت بهداشت فردی و تعویض روزانه لباس ها، استفاده از لوازم اصلاح فردی، شست و شوی منظم لباس ها و جوراب و کفش ها و … همگی از راه های پیشگیری از عفونت های قارچی هستند. اینها نکاتی است که دکتر ساکت، متخصص پوست و مو درباره درمان عفونت های قارچی می گوید.

پیشگیری از عفونت قارچی بدن

ابتلا به عفونت های قارچی معمولا در بزرگسالان بسیار نادر است اما در کودکان ۴ تا ۱۴ ساله دیده می شود. موها از قسمت میانی می شکنند و می ریزند و اغلب، پوست سر، قرمز و در قسمت های میتلا پوسته پوسته و خارش دار است.

در موارد زیر احتمال ابتلا به عفونت قارچی زیاد می‌شود:

اگر به‌تازگی آنتی‌بیوتیک دریافت کرده‌اید

اگر استروئید دریافت کرده‌اید

اگر دیابت دارید

اگر افزایش وزن دارید

اگر قبلاً دچار عفونت قارچ پوستی بوده‌اید

سیستم ایمنی ضعیفی دارید

پوستتان مرطوب است

اگر بدن خود را بعد از عرق کردن یا دوش گرفتن، خشک نمی‌کنید

پیشگیری از عفونتهای قارچی و انتقال قارچ پوستی

برای جلوگیری از انتقال قارچ پوستی بعد از حمام کردن، پوستتان را خوب خشک کنید

لباس‌های گشاد و نخی بپوشید

جوراب‌های نخی بپوشید

پاهایتان را بعد از شستن، به‌خوبی خشک کنید

حوله، شانه و برس مخصوص به خود داشته باشید؛ هنگامی که عفونت قارچی از بین رفت، ملحفه و لباس‌هایتان را بشویید

اگر فردی در خانواده‌تان مبتلا به عفونت قارچی پوست سر بود، بالش، کلاه، شانه و قیچی موی سر او را ضدعفونی کرده یا دور بیندازید

در استخرهای شنا، دمپایی پلاستیکی بپوشید

هر ۲ تا ۳ روز یک‌ بار کفش‌های خود را عوض کنید (برای جلوگیری از عفونت قارچی پای ورزشکاران)

در هنگام ورزش، لباس نخی بپوشید، زیرا عرق بدن را خشک می‌کند

اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید، مقدار قند خونتان را کنترل کنید

همچنین می‌توانید سرکه سیب را به‌روی یک تکه پنبه بریزید و به‌آرامی به‌روی محل قارچ بمالید. این کار را ۳ تا ۴ بار در روز انجام دهید.

منبع: نیک صالحی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی